Tanévzáró beszéd

Kedves Szülők, Kollégák, kedves tarczysok!

A minap a facebook-on egy érdekes bejegyzésre bukkantam: arról beszélgettek, hogy kell-e tanévzáró, hiszen már régen kicsengettek az utolsó tanítási óráról. Bevallom, én a hagyományok embere vagyok, nekem fontosak az ünnepi események, és különben is azt tanítom a levélírásnál, hogy minden fogalmazásnak van eleje, közepe és befejezése, ahogy egy tanévnek is van nyitó és záró eseménye, de persze a lényeg itt a tárgyalásban, a szeptembertől június végéig tartó időszakban van. Kicsit olyan nekem ez a tanévzáró, mint amikor egy jó mesterember kellemesen elfáradva, elégedetten szemléli az elkészült munkát. Tekintsünk mi is vissza a 2024-25-ös tanévre!
Először a tanulmányi eredményekre térnék ki, melynek egyik fokmérője az országos kompetenciaméréseken elért eredmény.
Tavasszal összesen 12 osztály 248 tanulója adott számot tudásáról 56 mérési csoportban negyediktől nyolcadik évfolyamig. Szövegértés, matematika, történelem, digitális kultúra, természettudomány, angol nyelv és angol célnyelv tantárgyakból szerveztünk mérést.

A kompetenciamérést a rá jellemző pontossággal és precizitással szervezte meg Németh József tanár úr, aki az eredmények értékeléséből is oroszlánrészt vállalt.
Összességében elmondható, hogy iskolánkban a 2023/24. tanévhez képest javult a tanulók előző tanévhez viszonyított egyéni mérési eredménye.


Az 5. évfolyamon mért szövegértés és matematika kompetenciaterületen javultak az eredmények.
A 6.a osztályban digitális kultúra és történelem kompetencia területen, a 6.e-ben pedig minden kompetenciaterületen javultak az eredmények a 2023/2024-es tanévhez képest.
A 7. évfolyamon évfolyam- és osztályszinten minden kompetenciaterületen javultak az eredmények az előző évekhez képest.
A 8. évfolyamon a már középfokú oktatási intézménybe felvett tanulók kevésbé voltak motiválhatók a mérési folyamatban, ezért mind évfolyam, mind pedig osztály szinten romlottak az eredmények az elmúlt tanévhez viszonyítva. Annak ellenére, hogy magyar nyelv és irodalom és matematika tantárgyakból felvételi és kompetenciamérésre felkészítő szakkört szerveztünk számukra. A jövőben fontos feladatunk lesz megtalálni a megfelelő motivációt, hogy az év végén is tudásuk legjavát nyújtsák a végzős diákok.
A tanév elején meghatároztuk iskolánk éves munkatervét, amely hat A4-es oldalt töltött meg, de örömmel jelenthetem, hogy mindent sikerült végrehajtanunk!
Iskolánk számos versenyt rendezett városi és járási szinten, ilyen volt angol nyelvi olvasási versenyünk, a Reading in English is fun több mint 100 résztvevővel, a Nagy László szavalóversenyen 59 versmondó mondta el versét nyolc évfolyamon, három ország 11 iskolája részvételével zajlott a nemzetközi számítógépes rajzverseny, a LEGO digitális történetmesélő versenyünkre is 22 pályamű érkezett, és a Bíró Károly járási rajzversenyre 10 iskola 47 tanulója küldte be versillusztrációját.
Méltóképpen megemlékeztünk nemzeti ünnepeinkről, az október 6-i és 23-i, a március 15-i és az összetartozás napja alkalmából rendezett városi ünnepségeken iskolánk küldöttsége képviseltette magát. Az 56-os forradalom emlékére a 7.e osztály, az 1848-49-es szabadságharc és forradalom tiszteletére pedig az 5.c osztály adott elő színvonalas műsort.
Alsó tagozaton havonta tematikus napközis délutánokat tartottunk, ahol többek között a népmese, a madarak-fák napja, a medvék, az űrhajózás vagy az egészséges táplálkozás volt a középpontban. Idén először vett részt iskolánk a Happy hét elnevezésű programban, amelynek keretében a víz éltető erejére, a vízfogyasztás fontosságára hívtuk fel gyermekeink figyelmét. Egy héten át oldottak meg érdekes, figyelemfelhívó feladatokat a diákok, a végén pedig több mint kétszázan emeltük együtt vízzel teli poharunkat egy egészségesebb jövőre.
A két tannyelvű tagozaton megemlékeztünk a Hálaadásra, ijesztő jelmezekbe bújtunk Halloween napján és zöldbe öltöztünk Szent Patrik napon. Természetesen a magyar hagyományokra is hangsúlyt fektettünk, ősszel a Márton-nap, télen a farsang hozott vidámságot az iskola falai közé.
Németh Dominik tanár úr vezetésével az iskola diákönkormányzata is sikeres évet tudhat maga mögött. Számos programot valósítottak meg, mint például a szecskaavató, melyet olyan előzetes feladatok színesítettek, mint a no backpack day, a szemeteszsák kosztüm vagy az osztályvers írása, a felsős farsangon pedig egy-egy országot jelenítettek meg az osztályok. A nagyon sikeres őszi és tavaszi papírgyűjtés mellett új kezdeményezések is voltak, mint a Te szedd akció, melynek során az iskola környékét tisztították meg a tanulók, az iskolában is volt Re-pont, amelyből közel 60 ezer forint gyűlt össze, illetve első alkalommal hirdette meg a DÖK a Tiszta termek tavasza akciót, melynek keretében a legrendesebb, legtisztább osztályt jutalmazták: felsőben a 8.a, alsóban pedig az 1.e örülhetett a győzelemnek.
275 előadó, 24 műsorszám, 131 perc, majdnem 600 néző. Ez volt a Tarczy Gála számokban, amely éves munkatervünk egyik meghatározó programja volt 12 osztály részvételével. Zenés – táncos produkciók, szavalatok, angol nyelvű jelenet szórakoztatta a szép számú közönséget. A gála bevételéből jutalmaztuk a résztvevő osztályokat, akik kirándulásra, közös pizzázásra vagy mozilátogatásra költötték az összeget.
A tanév utolsó napján elbúcsúztunk végzős diákjainktól, a múlt héten pedig Tarczy-tábort szerveztünk változatos programokkal: többek között ugrálóvár, mókás biciklik, látogatás a Várkertfürdőben és kézműves foglalkozások gondoskodtak a jó hangulatról.
Számos olyan programunk volt, amit együtt tölthettünk a kedves szülőkkel: együtt hangolódtunk az ádventre a karácsonyi koncerten, gyönyörködtünk a nyolcadikosok keringőjében a Szülők-Nevelők bálján, együtt tapsoltunk a színházban a gála produkciói után és jókat játszottunk a Tarczy-partin. Köszönjük a támogatásukat, az együttműködésüket. Hiszem, hogy csak közösen, egymást segítve tudunk egy sikeres, boldog nemzedéket felnevelni.
A sok-sok örömteli esemény mellett kihívásokkal is szembe kellett néznünk. A vármegyében egyedüli iskolaként kaptunk bombatámadásra utaló fenyegetést januárban. Szerencsére a Pápai Tankerületi Központ és a rendőrség közreműködésével sikerült nagyon rövid idő alatt kiürítenünk az iskolát és biztonságba helyezni minden tanulót. Szervezésből, fegyelemből jelesre vizsgáztak tanulóink és pedagógusaink.
Sajnos négy hónapon át kellett nélkülöznünk Venczel Csaba igazgató urat, aki egy komoly műtéten esett át. Megpróbáltuk valamennyien úgy végezni a munkánkat, hogy a fenntartó, a diákok és a szülők ne érezzék meg a hiányát. Örömmel mondhatom, hogy igazgató úr holnaptól munkába áll, és biztos vagyok benne, hogy innentől még jobb szívvel fogja vezetni ezt az iskolát.
A tanévzáró gyakran nemcsak egy tanév végét, de egy pályafutás, az alsó tagozat, vagy az alapfokú tanulmányok végét is jelzi. Nyugdíjba vonul Halász Marianna tanítónő, Tóthné Bogdán Zita tanárnő és Németh József tanár úr, azonban továbbra is folytatják a munkát szeptembertől tanárként és osztályfőnökként egyaránt.
A tanév utolsó napján búcsút vettünk nyolcadikos diákjainktól, akik közül 8-an gimnáziumban, 16-an technikumban, 8-an szakképző iskolában folytatják tanulmányaikat és sokan közülük nyelvvizsgabizonyítvánnyal a zsebükben kezdik meg középiskolai tanulmányaikat.
Negyedikes diákjaink is búcsút intenek szeretett tanítóiknak, hogy jövőre már felsősként kezdjék az évet egy új osztályfőnök szárnyai alatt. A leendő 5.a osztályfőnöke Kohuth Helén tanárnő, az 5.c osztályé Horváth András tanár úr, az 5.e osztály pedig Bertalan Ágnes tanárnő vezetésével kezdi meg az ötödik osztályt.
Búcsúzunk Császárné Stall Georginától, a Szülői Munkaközösség vezetőjétől, aki egyben az Intézményi Tanács elnöki pozícióját is betöltötte. Három éven át segítette a munkánkat és támogatta az iskolát. Kedves Gina, hálásan köszönjük a munkádat, és további sok sikert kívánunk neked és a fiúknak!


Rendkívüli büszkeség számunkra, hogy a magyar-angol két tannyelvű tagozaton összesen 19 tanulónk tett angol nyelvvizsgát 2025 tavaszán. 8 alapfokú, 8 középfokú és három felsőfokú nyelvvizsga-bizonyítvánnyal gazdagodtak diákjaink. Ez a kiváló eredmény a tanulók szorgalmának, tehetségének, a tanárok elkötelezett és magas színvonalú munkájának és a szülők támogatásának köszönhetően születhetett meg!
Az iskola alapítványa a Pápai Zalka Máté Általános Iskola Támogatásáért alapítvány pénzjutalommal támogatja a sikeres nyelvvizsgát tett tanulókat. A komplex alapfokú nyelvvizsgáért 10.000, a középfokúért összességében 20.000, a felsőfokúért 30.000 forintot kapnak a vizsgázók.
Nyolcadikos diákjaink a ballagáson már megkapták jutalmukat, de azt gondolom, megérdemlik, hogy itt is megemlítsük a nevüket:
Középfokú szóbeli nyelvvizsgát tett: Szente Réka. Komplex középfokú nyelvvizsgát: Berki Péter, Szalai Lóránt, Farkasdy Szófia és Varga Máté. Sikeres szóbeli felsőfokú nyelvvizsgát tett Bedi Bálint. Komplex felsőfokú nyelvvizsgát pedig Lőrincz Dorka és Nagy Róbert.
Hetedikes diákjainkat pedig kérem, hogy jöjjenek ki és vegyék át a nyelvvizsga bizonyítványt és az alapítvány támogatását Cser László kuratóriumi elnöktől.


Alapfok
Aradi Márk - 10.000 Ft
Balázs Flóra - 10.000
Böröczky Bálint - 5.000
Csukajev Milán – 10.000
Garabics Bendegúz - 10.000
László Róbert - 10.000
Takács Ádám - 10.000
Középfok
Erki Rebeka - 20.000, 7.e
Mógor Bence - 20.000, 7.e
Szalóky László - 20.000, 7.e
Negyedik évfolyamon 22, hatodik évfolyamon pedig 29 diákunk tette le a Cambridge nyelvvizsga Movers és Flyers fokozatát. Itt a sikeres vizsgát pajzsok jelképezik, összesen 15 pajzsot szerezhetnek a vizsgázók. Az eredmények már megérkeztek, Movers szinten 7, Flyers szinten 9 tanuló ért el 100%-os eredményt. Valamennyi vizsgázó a tanévnyitón fogja megkapni nyelvvizsga- bizonyítványát, mely Angliából, Cambridge-ből érkezik.
Természetesen nemcsak az idegen nyelv terén születtek szép eredmények. Iskolánk több diákját és tanárát jutalmazták a Sportcsarnokban a "Jó tanuló - jó sportoló" díjkiosztón, akik országos szintű tanulmányi vagy sportversenyeken értek el eredményeket. 8 tanulónk és 3 tanárunk volt a díjazottak között. Kiemelkedő tanulmányi eredménye mellett sportban is kiváló Stanka Luca, Stanka Léna és Mosonyi András, akik tollaslabdában értek el országos eredményeket. Nebenführer Ákos, Szakács Bianka és Kiss Lilien informatikából kiválóak, Lőrincz Loránd - matematikai, honismereti, természetismereti versenyeken szerepelt eredményesen, Szakács Panka pedig matematikai és informatikai versenyek kiválósága. Gratulálunk a diákoknak és a felkészítő tanároknak, Kokas Juditnak, Fülöp Katalinnak és Németh Józsefnek.
Az idei tanévben 71 kitűnő és 48 jeles bizonyítvány született, ez az iskola tanulólétszámának 30 százaléka. Azonban nemcsak rájuk vagyunk büszkék, hanem minden diákra, aki a félévhez képest akár csak egy tizedet is javított. Egy eredmény mindig viszonylagos, és sokszor egy hármasban több erőfeszítés van, mint egy ötös érdemjegyben. Hagyományosan mi most a kitűnőket jutalmazzuk oklevéllel és könyvvel, de hadd adjak át egy képzeletbeli díjat azoknak is, akiknek becsúszott néhány rosszabb jegy, de minden tőlük telhetőt megtettek a tanév során.
Felsőben a kitűnőket és jeleseket szólítom, alsóban a kitűnőket kérem, hogy jöjjenek ki, a jelesek nevét csak felolvasom, ők majd az osztályfőnöktől vehetik át jutalmukat.
Oklevelek átadása
Az Eatrend Magyarország idén is jutalmat ajánlott fel egy tanulónak jó tanulmányi eredményéért és kimagasló sport teljesítményéért. Az idén ezt a díjat Stanka Luca, 6.e osztályos tanuló kapja.
A MATEGYE alapítvány által szervezett Internetes matematika versenyen a 7.e osztályos Szakács Panka II. helyezést ért el.
A MATEGYE alapítvány által szervezett Internetes matematika versenyen az 5.e osztályos Lőrincz Loránd Ádám I. helyezést ért el.

Eljött a várva várt szünidő, élvezzétek ki minden percét! Töltsetek sok időt a szabadban, kiránduljatok, barangoljátok be csodaszép hazánkat, ismerjetek meg idegen kultúrákat, vegyetek a kezetekbe egy könyvet a strandon, kicsit segítsetek a ház körül. Pihenjétek ki magatokat, nőjetek, erősödjetek, hogy szeptember elsején újult erővel vághassatok neki az új tanévnek!
Végezetül be kell valljam, egy mondatot mindig is irigyeltem igazgató úrtól a tanévzárón, de most az a megtiszteltetés ért, hogy én mondhatom ki: a 2024/2025-ös tanévet lezárom!

 

Hardi Tünde igazgatóhelyettes