A 20 oldalas, gazdagon illusztrált szám PDF-változata
itt tölthető le, de megtalálható az újság archívumában is
(Médiatár / Iskolaújság / Archívum). (Mérete: 1,73 MB)
A 20 oldalas, gazdagon illusztrált szám PDF-változata
itt tölthető le, de megtalálható az újság archívumában is
(Médiatár / Iskolaújság / Archívum). (Mérete: 1,73 MB)
Már az előző tanévben berobbantak Horváth András tanár úr tanítványai a megyei élmezőnybe. Akkor 4. helyezettek lettek, az idei szezonban az ajkai csapat felett aratott győzelemmel pedig bronzéremmel tértek haza!!! Csak így tovább! Hajrá fiúk, hajrá András bácsi! Hajrá Tarczy!
December 19-én Veszprémben rendezték a Diákolimpia megyei futsal döntőjét a 4. korcsoportosoknak. Négy csapat jutott be a négyes döntőbe: Ajka, Balatonalmádi, Pápa és Veszprém. Körmérkőzéseket játszottunk, mindegyik csapat játszott mindenkivel, aminek a végén az első két helyezett csapat képviselhette Veszprém megyét az országos elődöntőn.
Az első mérkőzést a balatonalmádi Györgyi Dénes Általános Iskola csapata ellen játszottuk, ahol szoros küzdelem során 2-1-es vereséget szenvedtünk.
A következő mérkőzésen az ajkai Fekete István-Vörösmarty Mihály Általános Iskolával játszottunk, ahol 1-1-es végeredmény után büntető párbajjal sikerült megnyerni a mérkőzést.
Az utolsó összecsapás a veszprémi Szilágyi Erzsébet Keresztény Általános Iskola ellen játszottuk, ki-ki mérkőzésen 2-1-es vereséget szenvedtünk.
A körmérkőzések után így nézett ki a tabella:
1. Veszprém
2. Balatonalmádi
3. Pápa
4. Ajka
A fiúk nagyot küzdöttek, egy kis szerencsével az első két hely valamelyikén végezhettünk volna.
Botos Emili Sára, iskolánk 6.E osztályos tanulója, a Pápai Cirkuszművészeti Egyesület aktív versenyzője, nemrég részt vett az olaszországi Cesenaticóban megrendezett légtorna-világbajnokságon. Egy rendkívül erős mezőnyben a "Junior A Hoop" kategóriában 8. helyezést sikerült elérnie. Büszkék vagyunk rád! Emili az élményeiről is mesélt iskolánknak:
Az egész azzal kezdődött, hogy beneveztünk az országos kvalifikációs versenyre, amelyet a Magyar Levegősportok Szövetsége szervez. Heti 3-4 alkalommal vannak edzések, csoportos és magánórák egyaránt, versenyek előtt pedig még gyakrabban. Az országos bajnokságról lehet kijutni az Európa- és világbajnokságokra.
Idén nekem is sikerült: ezüstérmes lettem! Az Európa-bajnokságot San Severóban (Olaszország) rendezték még júniusban, ahol a 11. helyet szereztem meg. A világbajnokságot Cesenaticóban tartották, szintén Olaszországban. Az Európa-bajnokságra kocsival két napig utaztunk, a világbajnokságra viszont szerencsére csak 8 órás út várt ránk. Késő este érkeztünk meg.
November 27-én indultunk, így volt időnk egy kicsit pihenni is. 29-én kellett minden magyar versenyzőnek megjelenni a helyszínen, ahol többórás közös próba zajlott. Kitaláltuk a megnyitóra a bevonulási koreográfiát, majd közösen letettük az esküt: sportszerűen versenyzünk, nem csalunk, és nem használunk doppingszereket.
Néhány hónappal ezelőtt merész lépést tettem: megkértem angoltanáromat, Stall Anita tanárnőt, hogy nevezzen be a Kapocs Magyar Angol Két Tannyelvű Iskola által megszervezett országos vers- és prózamondó versenyre. A kérés nem csupán egy új kihívást tükrözött, hanem a bátorságot is, hogy megmérettessem magam a legjobbak között.
Sajnos a sors nem kedvezett nekem, és a verseny előtti napokban megbetegedtem. A verseny napján, december 6-án azonban a versenyszellem legyőzte a rosszullétemet. Alaposan felkészültem, hiszen a verseny előtti hetekben mindent megtettem, hogy megértsem és magamévá tegyem Maya Angelou „Caged Bird” című versét. Serdülőként jól tudtam azonosulni a szabadság és a bezártság közötti ellentéttel, amely a vers középpontjában áll.
Együttműködésünk második alkalmával ismét "találkozhattak" iskolánk 6.E osztályosai és a kassai ZŠ LACÁK tanulói egy online órára. Ezúttal a két iskola bemutatása állt a program középpontjában, amelyhez a diákok rövid, kreatív videókkal készültek.
A LACÁK iskola tanulói általános betekintést nyújtottak intézményük mindennapjaiba. Bemutatták az iskola épületét, a tornatermet, az ebédeltetés rendszerét, valamint a tantermeket. A videókban megemlítették a tanult idegen nyelveket is, melyek közül az angol nyelv kiemelt szerepet kapott. A Tarczy diákjai az iskolájuk gazdag történelmét és hagyományait helyezték előtérbe. Beszéltek az épületről, a tanári kar munkásságáról, híres volt tanulókról, valamint a diákönkormányzat szerepéről. Kitértek az iskolai szakkörök, ünnepségek és a kéttannyelvű tagozat különlegességeire is.
A videók megtekintése után a tanulók egy feladatlapot töltöttek ki, amely az elhangzottak megértésére és elemzésére épült. A válaszokat kíváncsi kérdésekkel kiegészítve közösen vitatták meg a tanulók és tanáraik, ami remek lehetőséget adott az angol nyelv aktív használatára. Már most kíváncsian várjuk a következő találkozót, amely izgalmas feladatokat és új, érdekes témákat tartogat.
Németh Dominik,
szaktanár, osztályfőnök
Névadónk születésnapján, december 6-án 8 órakor megnyitóval kezdődtek a Tarczy-nap eseményei. Az iskolai zászló bevonulása után elhangzott Tarczy Lajos életrajza. Venczel Csaba igazgató köszöntötte a hetényi testvériskolából érkezett vendégeket, az előadókat, és a témának megfelelően zöldbe öltözött résztvevőket. Az igazgató a diákönkormányzat vezetőivel megkoszorúzta a Tarczy-mellszobrot. Nyolcadikos diákjaink ünnepélyesen tarczyssá avatták az elsősöket az iskola zöld nyakkendőjének megkötésével.
9 órától kezdődtek a tantermekben a programok. Veszprémből, a Pannon Egyetemről érkezett lebilincselő stílusú előadók témái voltak: Vízláb-nyomon, előadója: Zsuga-Biró Rita. Mit csinál a környezetkutató? Előadói: Lengyel Edina és Stenger-Kovács Csilla. Ismerkedjünk a madarakkal! Előadója Pipoly Ivett. Ökológiai tudomány – előadója Németh Kornél. Fenntarthatóság- víz, előadói Baki Csaba, Rácz Anikó, Molnár Csilla. Fröhlich Viktória, volt tanítványunk, az ELTE csillagász mesterképzésén tanul. Személyes életútjáról és a csillagászatról tartott érdekes előadást A Tarczytól a Tejútig címmel. A névadónap hagyományos versenye a Tarczy-vetélkedő, melyet Kohuth Helén tanárnő állított össze és vezetett 6-8. osztályos csapatoknak. Vilman Melinda tanárnő a témához kapcsolódó filmet vetített le a tanulóknak, majd tesztlapot töltöttek ki. Németh József pedagógussal az informatika teremben a fenntarthatóság jegyében készítettek diákjaink projektmunkát.
A Tarczy-napon 9 óráig tartott az alsósok és felsősök közös programja. Ezután a nagyobbak előadásokon vettek részt, a kisebbek tantermükben változatos formákban szereztek sokféle ismeretet a környezettudatosság témakörében.
Az 1-2. osztályosok videót tekintettek meg a szelektív hulladékgyűjtésről. Elbeszélgetve arról, hogyan valósul meg ez az iskolában, osztályukban. Majd ehhez kapcsolódva feladatlapot oldottak meg. A digitális táblák segítségével interaktívan válaszoltak a kérdésekre. A bélyegkiállítás megnyitója után megtanulták Hétvári Andrea: Szelektív kuka dal című mondókáját. A kézműves foglalkozáson szemétszedő kesztyűt terveztek, az alkotásokból plakátot készítettek.
A 3-4. osztályosok videót néztek az újrahasznosításról: miért van rá szükség, mi a jele, mi történik a szelektíven gyűjtött szeméttel? A témához kapcsolódó feladatok közül mindenki válogathatott érdeklődésének megfelelően. Páros munkában zöld matekfeladatot oldottak meg. A bélyegkiállítás megnyitója után újratervezték, rajzolták, színezték, festették az újrahasznosítás szimbólumát. Kézműves foglalkozás keretében papírhengerekből készítettek tárgyakat, figurákat.
Az alsó tagozatosok 12 óra után a Mikulást várták a tornateremben. Az osztályok a bélyegkiállítást december 9-től még egyszer megtekintik.
Az alsó tagozatosok programját összeállította Bódainé Balogh Orsolya, Peidl-Kovács Klaudia és Tóth Gabriella tanítónő.